Body and sexuality in teaching: notes to a foucaultian reading

Andressa Camões Hilgert de Oliveira, Deniz Alcione Nicolay

Resumo


The present article aims to analyze textual production developed in Nature Science field, making it possible to identify and map different conceptions of body and sexuality presented. Therefore, we searched for articles in CAPES Journal Portal, published in several top level journals, using as search mechanism the words “body”, “sexuality”, “conceptions” and “Nature Science”, achieving a qualitative approach of the results that were found. A total of 12 articles was selected, published between the years 2004 and 2020, indexed in SciELO Brazil and Directory of Open Access Journals (DOAJ) platforms, considering four qualis extract (A1, A2, B1, B2), quadrennium 2013-2016. Obtained results were in an effort of verify that many conceptions found are away from the traditionally used in Science teaching, based almost exclusively in biomedical concepts. What we found was a great concern to conceptualize body and sexuality as part of the subject that is put in the world. Basically, we tried to find foucaultian conceptions of body/corporeality and their relation to sexuality, as well as the importance of the application of these conceptions in teaching and in the formation of subjects more aware of themselves.

Palavras-chave


Body; Sexuality; Nature Science

Texto completo:

PDFA (English)


DOI: 10.3895/actio.v6n2.13760

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Direitos autorais 2021 ACTIO: Docência em Ciências

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Dados Internacionais de Catalogação na Publicação

______________________________________________________________________

ACTIO : docência em ciências [recurso eletrônico] / Universidade Tecnológica Federal
do Paraná, Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional
e Tecnológica. – v. 1, n. 1 (Set.-Dez. 2016-). – Curitiba, Universidade
Tecnológica Federal do Paraná, 2016-
     v. : il.

    Modo de acesso: World Wide Web
    Quadrimestral
    Texto em português, espanhol, inglês e francês
    Título extraído da tela de título (visualizado em 23 jun. 2021)
    ISSN: 2525-8923

         1. Ciência – Periódicos. 2. Ciência – Estudo e ensino – Periódicos. 3. Biologia
– Estudo e ensino – Periódicos. 4. Física – Estudo e ensino – Periódicos. 5. Química
– Estudo e ensino – Periódicos. 6. Matemática – Estudo e ensino – Periódicos.
I. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-graduação
em Formação Científica, Educacional e Tecnológica.

                                                                                                     CDD: ed. 23 -- 505

______________________________________________________________________
Biblioteca Central da UTFPR, Câmpus Curitiba
Bibliotecário: Adriano Lopes CRB-9/1429

ISSN: 2525-8923

ft_peri

Av. Sete de Setembro, 3165 - Rebouças CEP 80230-901 - Curitiba - PR - Brasil

logo_utfpr