Reflections of future natural science teachers on active methodologies

Elaine Fernanda dos Santos, Sindiany Suelen Caduda dos Santos, Alice Alexandre Pagan

Resumo


The need to develop new skills and abilities for the contemporary era of knowledge reinforces the importance of changes in the organization of the teaching and learning process. Active methodologies (AMs) can be considered as allies in the construction of knowledge in different educational contexts, owing to the possibilities of integration and appreciation of plural knowledge. Therefore, teacher education is a central issue in these discussions. In this scenario, the aim of present article is to analyze the reflections on AMs of future Natural Sciences teachers studying in a government-owned university in Bahia. This qualitative study was developed by applying ten semi-structured interviews to students of the Interdisciplinary Teaching Degree in Natural Sciences and Technologies (LICNT), at the Federal University of Southern Bahia (UFSB), Paulo Freire campus, located in Teixeira de Freitas, in the far south of Bahia. Bardin’s Content Analysis approach was used for data analysis. Based on the findings, it can be argued that the students recognize AMs as innovative processes that can facilitate learning. In this dimension, they pointed out that learner centeredness is an important characteristic for people’s empowerment.

Palavras-chave


Active learning; Leaner-centeredness; Teacher education

Texto completo:

PDFA


DOI: 10.3895/actio.v7n3.14302

Apontamentos

  • Não há apontamentos.




Direitos autorais 2022 ACTIO: Docência em Ciências

Licença Creative Commons
Esta obra está licenciada sob uma licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.

Dados Internacionais de Catalogação na Publicação

______________________________________________________________________

ACTIO : docência em ciências [recurso eletrônico] / Universidade Tecnológica Federal
do Paraná, Programa de Pós-graduação em Formação Científica, Educacional
e Tecnológica. – v. 1, n. 1 (Set.-Dez. 2016-). – Curitiba, Universidade
Tecnológica Federal do Paraná, 2016-
     v. : il.

    Modo de acesso: World Wide Web
    Quadrimestral
    Texto em português, espanhol, inglês e francês
    Título extraído da tela de título (visualizado em 23 jun. 2021)
    ISSN: 2525-8923

         1. Ciência – Periódicos. 2. Ciência – Estudo e ensino – Periódicos. 3. Biologia
– Estudo e ensino – Periódicos. 4. Física – Estudo e ensino – Periódicos. 5. Química
– Estudo e ensino – Periódicos. 6. Matemática – Estudo e ensino – Periódicos.
I. Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Programa de Pós-graduação
em Formação Científica, Educacional e Tecnológica.

                                                                                                     CDD: ed. 23 -- 505

______________________________________________________________________
Biblioteca Central da UTFPR, Câmpus Curitiba
Bibliotecário: Adriano Lopes CRB-9/1429

ISSN: 2525-8923

ft_peri

Av. Sete de Setembro, 3165 - Rebouças CEP 80230-901 - Curitiba - PR - Brasil

logo_utfpr